Suomaa turvesauna

suomaa-logo

SUOMAA-SAUNOTUS PERINTEISESSÄ SAUNASSA

Turve ja muta ovat perinteinen hoitomuoto Keski-Euroopan kylpylöissä. Suomalainen sovellus turvehoidoista on turvesauna. Suomi on ensimmäinen maa, jossa turvetta alettiin käyttää saunomisen yhteydessä. Turvehoitoja on alun perin käytetty laajemmin haavoittuneiden Napoleonin sotilaiden jälkihoitoihin.

TURVESAUNASSA PUKEUDUTAAN TURPEESEEN JA JUODAAN VETTÄ

Suo kätkee syvälle uumeniinsa terveysaarteen, maatuneen pohjakerrostuman. Keski-Euroopan kylpylöissä turvetta ja mutaa on käytetty hoitona vuosisatoja. Vanhimmat turvehoitolat ovat toimineet jo 1600-luvulla. Suomalainen sovellus turvehoidoista on turvesauna. Suomi on ensimmäinen maa, jossa turvetta on alettu käyttää saunomisen yhteydessä.

Turvesauna tarkoittaa turvemudan levittämistä iholle saunomisen yhteydessä. Turvesauna rentouttaa ja helpottaa kipuja ja luultavimmin lisää imunestekiertoa. Vaihdevuosioireista kärsivät saavat helpotusta hikoiluun, sydämen tykytyksiin, unihäiriöihin, kolotuksiin, virtsavaivoihin, masennukseen ja haluttomuuteen. Tiheät hoitosaunomiset lisäävät naistentautien erikoislääkäri Leena Larvan tutkimuksien mukaan hyvän vaikutuksen kestoa. Turvesaunan jälkeen keveyden tunne tulee lähes kaikille, turvotukset helpottavat ja iho tulee heleämmäksi, akneiho paranee nopeasti.

Turvesaunakokemus on parhaimmillaan aamulla, levätyn yön tai rauhoittavan päivälevon jälkeen. Turvesaunaan varataan riittävästi aikaa. Ennen saunaa, saunomisen aikana ja sen jälkeen nautitaan runsaasti vettä nestevajauksen estämiseksi. Hoitavan lääkärin suosituksesta turvesaunasta voivat nauttia myös kroonisista sairauksista kärsivät. Turvehoito ei sovellu avohaavoille eikä tulehtuneelle iholle. Myös syövästä tervehtyneet voivat nauttia turvasaunasta.

Turvehoidosta on apua mm. seuraaviin vaivoihin:

Lihaskivut ja -jännitykset
  • Tuki- ja liikuntaelintensairaudet. Kuten nivelreuma ja nivelrikko
  • Virtsateiden sairaudet
  • Stressi
  • Unettomuus
  • Masennus
  • Vaihdevuosioireet
  • Haluttomuus
  • Selluliitti
  • Turvotus
  • Painonhallinta
  • Kihti

SUOMAA-SAUNOTUS TELTTASAUNASSA

Erämaassa turvesaunominen on hoitava elämys. Telttasauna ja makeat löylyt pitävät turpeen iholla kosteana ja luonnon vesialtaassa peseytyminen viilentää. Saunomisen jälkeen levätään katsellen pilviin ja niiden taa. Katseen keskittäminen kaukaisuuteen helpottaa päätetuijottamisen virtuaalistressiä. Turvesaunomisen jälkeen on helppo keskittyä vain olevaan.
Tilaa SUOMAA-telttasaunotus tapahtumaasi! Tiedustelut +358 500 607 553 tai info@ainoklinikat.fi

Tervetuloa turvalliseen ja hyvää tekevään Suomaa turvesaunotukseen!
Leena Larva
Naistentautien erikoislääkäri
AinoKlinikka
Ajanvaraus ja tiedustelut +358 500 607553, varmimmin arkisin 9-12 tai info@ainoklinikat.fi